In het jaar voor onze eerste fietsvakantie hadden we onze uitrusting vrij snel bij elkaar. Superfijn, maar hoe moesten we alles gaan vervoeren? Twee fietsen met voor en achter tassen? Of een met een fietskar en achter tassen? Eigenlijk hadden we geen idee hoeveel bagageruimte we nodig zouden hebben.

Een van onze fietsen was een toerfiets waar we voor en achter een stel Ortliebtassen aan konden hangen. Voor de tweede fiets is een van onze mountainbikes “omgebouwd” tot een toerfiets. Feitelijk hield dit in dat er andere banden op kwamen en het ding voorzien werd van spatborden.

De voorvork van de mountainbike heeft een vering. Deze kan op slot, dus dat was voor het toeren niet zo’n probleem. Het leek ons alleen geen goed idee om daar nog een systeem op te klemmen voor fietstassen. We besloten daarom om een trailer te kopen. Deze zou dan aan de mountainbike hangen en met een beetje geluk hadden we dan ook genoeg bagageruimte.

Trailer

We wisten vrij gauw dat we een trailer van BOB wilden hebben. Tot onze verbazing was deze maar in slechts 1 Nederlandstalige webshop te koop, elke andere (web)winkel gaf aan dat deze trailers niet meer bij ‘de leverancier’ te verkrijgen waren. Bij navraag of het alternatief – de Topeak – dan geschikt zou zijn was het antwoord: ‘Er is maar één echt goede BOB-kar en dat is de de BOB-kar zelf.’ Check, wij wisten genoeg.

De verkoper wist ons te vertellen dat het probleem met Topeak voornamelijk zit in de plastic onderdelen. De BOB is volledig van metaal en daardoor robuuster. Het meeste kun je zelf eventueel vervangen. Bovendien – voor ons een leuke bijkomstigheid – is de kar nog een klein beetje te tweaken. Uiteindelijk hebben we via Amazon.com een trailer uit de VS over laten komen.

Tafel

Toen de kar eenmaal binnen was kon de wederhelft aan de slag. Als eerste werden er twee bidonhouders achterop gezet. In de ene houder doen we de reparatiebidon met gereedschap en luchtpatronen. In de andere gaat de thermoskan voor koffie onderweg.tafel

Een briljante aanpassing die we gezien hadden was dat de BOB-kar omgedraaid als tafel kan dienen. Om de kar omgekeerd in balans te houden (en een beetje recht af te stellen) kun je twee voetsteuntjes gebruiken. Om de tas niet te beschadigen is het handig om het bevestigingsplaatje van de voetsteunen, als het ware, verticaal te buigen. Daarna kunnen de steunen worden vastgeschroefd aan een bevestigingsring voor een cv-buis. Op deze manier heb je geen uitstekende delen waar je tas achter kan blijven hangen.

Gewicht

Al met al bleken we aan de kar en de vier fietstassen genoeg te hebben. Elk van ons had een grote en een kleine tas met kleren en een slaapzak, de rest ging in de kar. Bij het wegen bleek dat we beide ongeveer 20 kilo aan de fiets zouden hebben hangen, een prima verdeling dus.