Ik heb al een aantal artikelen geschreven in deze serie, maar suf genoeg nog helemaal niet over het alleréérste wat je doet voor je aan een fietsvakantie begint: plannen. Dat begint al in de winter. Wat ga je fietsen? Hoe loopt de route en wat is de afstand? Is dat haalbaar in de tijd die je hebt?

Die eerste vraag voor komend jaar hebben we eigenlijk al beantwoord tijdens onze afgelopen vakantie. Of nee, eerlijker: we hebben op zitten sommen wat we allemaal nog zouden willen fietsen. Kort gezegd: de komende tien jaar hebben we nog wel wat te doen.

Planning Schmanning

Deze eerste vakantie heb ik het me vreselijk aan laten leunen. We bleven in Nederland, we volgden LF-routes en de routes en campings stonden voorgeprogrammeerd in de GPS die we leenden. Waarom zou ik me bezig houden met alles wat toch al geregeld was?

Achteraf had ik me misschien iets meer in de GPS kunnen verdiepen om vanaf dag één bepaalde functies goed te benutten. Bovendien, als ik éven op de site Nederland Fietsland had gekeken had ik ook weet gehad van campings waar we veel liever hadden gestaan dan sommige die we gekozen hebben op de route. Oh well…

Zo laks als ik was bij een 14-daagse fietsvakantie mét vooraf ingestelde GPS, zo spastisch werd ik met een 2-daagse vakantie zónder. Routes printen, doorlezen, nog een keer lezen, nóg een keer lezen. NOG. ÉÉN. KEER. LEZEN. of ik wel echt, écht de routes goed in mijn hoofd had om in Leersum uit te komen.

Uiteindelijk kwamen we natuurlijk gewoon op bestemming en had dat weer veel relaxter gekund. Ergo: Hier is een gulden middenweg te bewandelen.

Haalbaarheid

Bij je planning is het vooral goed om je te bedenken wat haalbaar is. Zorg voor een aantal dagen speling in je planning zodat je zeker weet dat je je einddoel haalt. Op deze manier kun je rustdagen invoegen en levert een dag met panne in ieder geval één stressfactor minder op.

Bedenk wat realistisch is om op een dag te fietsen. Wij zijn bijvoorbeeld uitgegaan van 80 km per dag. Met wind mee is dit wel eens veel meer geworden, maar andersom is ook voorgekomen. Zonder een zekere Posbank en Zijperberg én een volledig ontbrekende routemarkering onderweg waren we op een bepaalde fietsdag veel verder gekomen.

Koese?

In Nederland kom je bijna om in de campings of andere slaap-accommodaties. Als je het buitenland ingaat is het goed om van te voren te weten of dit op je route ook het geval gaat zijn. Zelf overweeg ik om van te voren om in gebieden waar campings wat schaarser zijn te controleren of de campings in kwestie überhaupt nog bestaan. We gaan kijken hoe dat uitpakt.

Het lijkt me in ieder geval een nare verrassing op het moment wanneer je eigenlijk wel klaar bent met je dag om er dan achter te komen dat je nog een keertje 20 kilometer mag fietsen. Aan de andere kant, zolang je een opgeladen smartphone bij je hebt is er vast wel iets in de buurt te vinden om te overnachten.

Relax

Weten welke route je fietst, waar je kunt overnachten en wat fysiek en lokaal realistisch is qua af te leggen afstanden (heuvels!) zijn allemaal goede (en ook wel belangrijke) dingen om even bij stil te staan. Ver van te voren bedenken wat je meeneemt kan geen ook zéker geen kwaad.

Je moet echt wel een aantal dingen vooraf plannen, maar mijn mantra is ook: Het is vakantie. In het ergste geval is alles op te lossen met een geldig legitimatiebewijs en een pinpas/creditcard.